عضویت در باشگاه تماشاگران

روایت اشغال ایران در دهه بیست

روایت اشغال ایران در دهه بیست


«عمو لاوروف» نمایشی است که اوضاع ایران را از زبان افراد مختلف، روایت می‌کند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر، امیر امیری، کارگردان نمایش «عمو لاوروف»  درباره موضوع این نمایش گفت: موضوع این نمایش قصه‌ای است که در زمان گذشته اتفاق افتاده است. داستان درباره پیرمردی است که قصه زندگیش همزمان با پایان دولت رضاخان در دهه بیست بوده است. همچنین در این قصه نگاه از زاویه دید مردم در دهه ۲۰ شمسی به قائله آذربایجان و حمله متفقین به ایران و اشغال ایران توسط دولت روس و انگلیس را داریم.
کارگردان نمایش "عمو لاوروف" در ادامه درباره موضوع این نمایش افزود: قصه گریزی از دهه بیست به زمان حال حاضر می‌زند. مردمی که در زمان الان هستند، از گذشته روایت می‌کنند و قصه از زبان مردم عام روستایی بیان می‌شود. همچنین اتفاقاتی که الان می‌افتد از زبان دو نفر از دو کشور مختلف روایت می‌شود.
وی درباره فرم اجرای نمایش "عمو لاوروف" بیان کرد: اجرای ما مینیمالیسم با رگه‌های رئالیسم جادویی یعنی ترکیب سورئالیسم و رئالیسم است. نمی‌شود ژانر خاصی برای این اثر مشخص کرد. تماشاگر باید کار را ببیند. معمولا وقتی کارگردان از آن را تولید می‌کند به ژانر آن توجه نمی‌کند. برای ما مهم این است که از امکانات چه ژانری استفاده کنم که بهره بیشتری برای داستان داشته باشد.
امیری در پایان درباره فرم صحنه این نمایش گفت: کار ما در یک موزه خیالی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد که المان‌هایی از موزه‌های در آن است.  نزدیک یک سال کار را آماده کردیم و ۵ روز قبل از اجرا دوباره با تعطیلی روبه رو شدیم. کار فرسایشی و سخت بود. به هر حال ما وظیفه روشن نگه داشتن چراغ تئاتر را داریم و این که یک سال تعطیلی تئاتر هیچ وقت بر نمی‌گردد.
گفتنی است نمایش «عمو لاوروف» به نویسندگی و کارگردانی امیر امیری هر روز تا ۲۵ خرداد هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود.


1400/2/29