عضویت در باشگاه تماشاگران

تماشای سکوت در نمایش «هار»

تماشای سکوت در نمایش «هار»


حسین پوریانی فر، نویسنده و کارگردان نمایش «هار» از خلاقیت برای اجرای نمایش بی کلام گفت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر، حسین پوریانی فر، نویسنده و کارگردان نمایش «هار» درباره روند نگارش و اجرای این نمایش گفت: نمایش "هار" را برای اولین بار در جشنواره تئاتر دانشجویی در سال ۹۷ روی صحنه بردیم و توانستم تندیس بهترین کارگردانی را با اين اثر دریافت کنم. بعد از آن در آذر و دی ماه ۹۷ اجرای عمومی داشتیم و الان کار را باز تولید کردیم. سه سال از تولید این کار گذشته است و چیز‌های کاملا تغییر پیدا کرده است.


وی افزود: بسیاری از افراد فکر می‌کنند نمایشنامه «هار»، چون دیالوگی ندارد پس نمایشنامه‌ای هم نداشته است، در صورتی که برای اجرای نمایش بی کلام هم نمایشنامه وجود دارد و تئاتر بی کلام در کار پرفورمنس و فرم دسته بندی نمی‌شود.


کارگردان نمایش «هار» درباره ایده نوشتن این نمایش توضیح داد: نمایش من آشنایی زدایی از تئاتر‌های معمول بوده و برای من این مهم بوده که در اجرای نمایشم تازگی داشته باشم. فارغ از حمایت نشدن تئاتر از سیستم دولتی، بردن کار‌های تکراری روی صحنه و استفاده از نمایشنامه‌های قدیمی که با مشکلات امروزی مردم همخوانی ندارد از مشکلات تئاتر ما است. در واقع هدفم این بود که با شیوه جدید روایت و شکل اجرا مخاطب را با خودم همراه کنم.


پوریانی فر همچنین درباره تاثیرپذیری نمایش «هار» بیان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم، چون این نمایش بی کلام است پس تأثیری ندارد، اتفاقا در این نمایش، چون دیالوگی وجود ندارد پس باید با چشم صحنه‌ها را بهتر به خاطر سپرد. ممکن است این نمایش تأثیر بیشتری نسبت به نمایشی داشته باشد که فقط بر عنصر دیالوگ می‌چرخد.


این هنرمند در پایان درباره معضل تئاتر امروزی بیان کرد: مهمترین مسئله در تئاتر این است که تئاتر ما از تماشاچی عقب افتاده است. ما مخاطب‌های باهوشی داریم که برای همین باید نگاه دقیقی به مسائل اطراف را داشته باشیم. استفاده از نمایشنامه‌های قدیمی که برای این زمانه نیست مناسب تماشاچیان نیست. مهمترین دلیل نوشتن نگارش این نمایشنامه و اجرای آن این بوده که با شیوه‌های اجرا و نمایش نامه‌های قدیمی مخاطبانمان را از تئاتر فرار ندهیم و یک خلاقیت ایجاد کنیم.


گفتنی است نمایش «هار» به نویسندگی و کارگردانی حسین پوریانی فر و تهیه کنندگی حمید پور آذری در سالن استاد سمندریان تماشاخانه استاد سمندریان از ۲۶ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد از ساعت ۱۸ در حال اجرا است. بهای بلیط این نمایش پنجاه هزار تومان است.


1400/2/30